Skocz do menu szczegółów trasy

Opis trasy

Szamotulska Pętla Północna ma długość 40 km. Ok. 18 km pokonasz malowniczymi ścieżkami leśnymi i polnymi między Twardowem a Obrzyckiem, na terenie Lasów Kobylnickich. Na szczególną uwagę zasługuje objęty ochroną ścisłą rezerwat “Świetlista Dąbrowa” na odcinku między Brączewem, a Obrzyckiem. W lesie miejscami napotkasz na piasek, co może utrudnić jazdę.  Droga powrotna przebiegnie nowo wytyczoną dla rowerów (oraz ruchu pieszego) ścieżką asfaltową ciągnącą się od Obrzycka aż do Szamotuł. Trasa bywa oznakowana, w lesie jednak przemieszczając się między Twardowem a mogiłami zaleca się korzystanie ze śladu GPS. Różnica wzniesień jest niewielka i waha się na całej długości pomiędzy 35 a 76 m.n.p.m.

Możesz wybrać rower górski lub turystyczny. Zabierz ze sobą wodę i coś do przegryzienia (kanapki, owoce). Z pewnością znajdziesz odpowiednie dla siebie miejsce na postój i krótki odpoczynek. W Obrzycku możesz liczyć na większe zaopatrzenie lub posiłek w restauracji. Na pyszny obiad można liczyć także w restauracji w Pałacu w Kobylnikach. Poza tym przyda się: drukowana mapa, pompka, dętka lub zestaw łatek i zestaw narzędzi, taśma izolacyjna, apteczka, kurtka przeciwdeszczowa (dodatkowe elementy odzieży dobierz w zależności od pogody i zdrowego rozsądku).

Ta trasa jest odpowiednia zarówno dla wytrawnych, jak i początkujących rowerzystów. Pomyślana jest w taki sposób, że najpierw pokonasz trudniejszy odcinek (lasami), a w drodze powrotnej odpoczniesz przemieszczając się łatwą wytyczoną ścieżką asfaltową. Dzieci poniżej 12 roku życia, które wcześniej nie próbowały sił na trasach o podobnej liczbie kilometrów, mogą mieć problem z jej ukończeniem. Zachęcamy do przejażdżki w maju - pięknie pachnie wtedy rzepakiem i bzem :).

Skocz do szczegółowego opisu trasy

Co warto zobaczyć?

Szamotuły

• Zespół zamkowy
    • Zamek GórkówZamek Górków: na szczególną uwagę zasługuje sala balowa, gabinet, a także galeria ikon prawosławnych i unickich.
    • Oficyna: możesz zobaczyć tutaj tradycyjne izby chłopskie, ekspozycję etnograficzną, warsztaty: kowalski, tkacki, stolarski.
    • Baszta HalszkiBaszta Halszki: według legendy to właśnie tutaj więziono Halszkę z Ostroga. Do dyspozycji zwiedzających jest komnata Halszki (wraz z kaplicą) oraz ekspozycja przedstawiająca dzieje Ziemi Szamotulskiej. Dowiedz się więcej.
    • Otoczenie ZamkuOtoczenie Zamku: znajduje się tu malowniczy staw z fontanną oraz park z ławkami, na których możesz odpocząć. Miłośnicy szachów mogą rozegrać w ramach relaksu partyjkę pod chmurką.
    • Iluminacje świetlne w Parku Zamkowym z podkładem muzycznym “Cztery pory roku" (Vivaldi): jesień, zima, wiosna.

Szczuczyn

• W centrum podziwiać możesz niewielką, murowaną neogotycką kaplicę, pochodząca z początku XX wieku.

Twardowo

• Grób Rodziny TwardowskichNiedaleko małej wioski Twardowo znajduje się prywatna nekropolia - Grób Rodziny Twardowskich. Przedstawiciele tego rodu od pierwszej połowy XIX w. aż do wybuchu II Wojny Światowej byli właścicielami Pałacu w Kobylnikach oraz majątku w Szczuczynie. Cmentarz otoczony jest starym murem. Miejsce choć mocno zaniedbane, malowniczo komponuje się z otaczającym starymi drzewami. W Lasach Kobylnickich znajdują się także dwie mogiły Polaków pomordowanych przez Niemców w czasie II wojny Światowej. Te miejsca pamięci są bardzo zadbane. Są często celem wycieczek edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z powiatu Szamotulskiego.

Brączewo

• Wizytówką wsi zlokalizowanej nad samą Wartą jest dawny most kolejowy z 1910 r. o ażurowej konstrukcji i długości 206 m. Most zawieszony jest 9 m nad rzeką. Most jest fragmentem nieczynnej linii kolejowej Oborniki-Wronki. W chwili obecnej wstęp na niego jest wzbroniony.

Rezerwat przyrody "Świetlista Dąbrowa"

• Rezerwat Świetlista DąbrowaPołożony jest ok. 4 km na wschód od Obrzycka w kompleksie Lasów Kobylnickich, niedaleko leśnictwa Daniele. Zajmuje powierzchnię 79,53 ha, z czego 5 ha podlega ochronie ścisłej. Dominują tam dęby. Bogate jest runo - można spotkać wiele rzadkich gatunków roślin. Dzikie ścieżki rezerwatu poprowadzą Cię po nietkniętych przez człowieka miejscach - zobaczysz powalone drzewa, tajemnicze zakamarki lasu, a jak będziesz miał szczęście to spotkasz i sarnią rodzinkę. Na tym terenie znajdziesz też zagłębienia z wodą oraz głazy narzutowe. Od rezerwatu do leśnictwa Daniele na długości 6 km prowadzi ścieżka dydaktyczna z przystankami.

Obrzycko

• W centrum stoi dostojny, ceglany Ratusz z herbem Nałęcz Raczyńskich oraz renesansowym portugalskim obramieniem okna.
  • Przystań rzeczna za mostem.
  • Zamek - zespół pałacowyZamek - zespół pałacowy z Pałacem zbudowany w latach 1906-1910 dla Zygmunta Raczyńskiego poprzez powiększenie wcześniejszego niewielkiego dworu Atanazego Raczyńskiego. Budowla jest w stylu eklektycznym i stoi na wysokiej nadwarciańskiej skarpie. Nad wejściem do pałacu umieszczony jest kartusz z herbem Nałęcz Raczyńskich. Zespół pałacowy otoczony jest parkiem krajobrazowym o powierzchni 19 ha. Wśród bogatego drzewostanu zachowało się kilka ciekawych okazów drzew będących pomnikami przyrody. Są to modrzewie, dąb i lipa. Aktualnie w zespole pałacowym mieści się Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu.
  • Późnobarokowy kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła z 1714 roku. W kościele znajduje się obraz "Ostatnia wieczerza" z 1609 roku autorstwa Eugenio Caxesa.
  • Wzgórze Grodziska obronnego z XI w.

Słopanowo

• Słopanowo - drewniany kościółekZnajduje się tutaj bardzo cenny zabytek w postaci drewnianego kościółka pod wezwaniem Św. Mikołaja . Zbudowany został w latach 1695-1699. Wewnątrz podziwiać można oryginalne rzeźby ludowe i polichromie. Na jednej z nich, pod chórem umieszczona jest scena o tematyce świeckiej - satyra przedstawia obraz diabła przymającego jedna reką za kołnierz nieuczciwą karczmarkę z niepełnym kuflem piwa, anad która widnieje napis: "Bo nie dolewała". W drugiej ręce diabeł trzyma skórę wołową z wypisanymi innymi grzechami kobiety. Kościół nie jest czynny na co dzień (więcej informacji można uzyskać na stronie Parafii Obrzycko).

Kobylniki

• Pałac w KobylnikachNa uwagę zasługuje tutaj zespół pałacowy-parkowy będący spadkiem po rodzinie Twardowskich. Pałac powstał w latach 1886-1887 wg projektu Zygmunta Gogolewskiego (autora pruskich pałaców królewskich w Berlinie oraz opery we Lwowie). W Pałacu znajduje się obecnie hotel oraz restauracja. Organizowane są imprezy okolicznościowe. W parku krajobrazowym znajdziemy pomniki przyrody - dęby o obwodach 380-500 cm, stawy, alejki i drewnianą altankę.

Gaj Mały

• W tej wsi podziwiać można zespół pałacowy z XIX w. otoczony parkiem krajobrazowym o pow. ok. 5,5 ha, z zachowanym układem ścieżek i polaną.

Szczegółowy opis trasy

• 0 km - Szamotuły - wyruszasz spod Zamku Górków zielonym szlakiem rowerowym w kierunku na Szczuczyn. Opuszczasz Szamotuły ulicą Szczuczyńską. Zaraz za tablicą informującą o opuszczeniu miasta wjeżdżasz na ścieżkę pieszo-rowerową, by nią wjechać do wsi Szczuczyn.
  • 3 km - przejeżdżasz przez Szczuczyn. Po prawej stronie mijasz sklep spożywczy oraz niewielką, murowaną neogotycką kaplicę, pochodząca z początku XX wiek. Wraz z ostatnimi domami po prawej kończy się też droga rowerowa, zjeżdżasz zatem na asfalt. Tu zaczyna się zielony szlak.
  • 4 km - w drodze do Grabowca po prawej ujrzysz piękną zieloną przestrzeń. Nie zdziw się, jak usłyszysz strzały. To odgłosy ze strzelnicy Klubu Tarcza. W Grabowcu mijasz szkołę po prawej.
  • 4,5 km - Dojeżdżasz do rozwidlenia dróg. Skręcasz w lewo (zielony szlak prowadzi prosto) za przystankiem autobusowym oraz drewnianym krzyżem otoczonym płotem. Jesteś w Twardowie. Przejeżdżasz przez Twardowo droga gruntową. Na prawo ciekawy drewniany domek. Za ostatnim domem skręcasz w prawo i podążasz wśród pól.
  • 6,5 km - wjeżdżasz w las. Dojeżdżasz do krzyżówki, na której stoi stare suche drzewo. Skręcasz w lewo, a następnie w prawo i jeszcze raz w prawo.
  • 8 km - zatrzymaj się i zajrzyj na cmentarz Rodziny Twardowskich. Miejsce choć zaniedbane położone jest bardzo malowniczo wśród drzew.
  • 8-9 km - Po lewej mijasz las, po prawej rzekę Sama i piękny zielony horyzont. Podążaj wzdłuż rzeki, aż dojedziesz do rozwidlenia. Skręć w prawo, przetnij Samę mostkiem. Następnie przy głazie, na którym wyryto słowa "Przyrodo, życie nasze" skręć w prawo. Dalej prosto i jeszcze raz w prawo.
  • 10 - 12 km - Na tym odcinku warto mieć włączoną mapę z trasą. Droga prowadzi lasem po mało uczęszczanych ale uroczych dróżkach. Po kilku skrętach dojeżdzasz do pierwszej z Mogił Lasów Kobylnickich. Została ona postawiona dla uczczenia Polaków pomordowanych przez Niemców w czasie II wojny Światowej. Niedaleko za nią, także po prawej stronie znajdziesz drugą.
  • 12,5 km - Za mogiłami skręcasz druga drogą w prawo, następnie w lewo i znów w prawo. Prowadzi Cię czerwony szlak rowerowy. Od tego momentu aż do Brączewa prowadzić Cię będzie polna droga.
  • 15 km - W Brączewie wjeżdżasz na drogę asfaltową (ul. Strzelecka) i skręcasz w lewo. Przed figurą Matki Boskiej na skrzyżowaniu obierasz skręt w lewo. Zatrzymaj się przed wiaduktem i zjedź w prawo w ścieżkę, która zaprowadzi Cię na stary, nieużywany most. Opuszczając Brączewo skręć w lewo za zabudowaniami (naprzeciw wyjazdu ze ścieżki prowadzącej od mostu). Po lewej widoczny będzie plac zabaw. Jeżeli pojechałeś dalej na wiadukt - oznaczać to będzie, że minąłeś już skręt w lewo.
  • 16 km - Podążaj leśną ścieżką, aż po lewej stronie zobaczysz czerwoną tablicę: "Rezerwat Przyrody"- skręć w lewo w ścieżkę. Jesteś w rezerwacie. W rezerwacie skręć w prawo (jeżeli pojedziesz prosto też nic się nie stanie - zwiedzisz po prostu bardziej dziką, mniej uczęszczaną część rezerwatu). Na końcu rezerwatu znajduje się 5-ty przystanek ścieżki edukacyjnej. Kieruj w stronę kolejnych (4., 3., 2. i 1.) trafisz na parking z przyjemnym miejscem na przystanek przy Leśniczówce "Daniele".
  • 19,5 km - Z Leśniczówki Daniele, aż do Obrzycka jedziesz asfaltową drogą (ul. Strzelecka) - jest to czerwony szlak rowerowy.
  • 21 km - Obrzycko wita Cię pięknym nadwarciańskim krajobrazem. Przejeżdżając przez Rynek zwróć uwagę na Ratusz. Prowadzi Cię tutaj zielony i żółty szlak rowerowy.
  • 22,5 km - Mijając Rynek kieruj się na most. Zaraz za mostem po prawej stronie wjedż w prawo i kieruj się na Przystań rzeczną. Z tego punktu rozciąga się piękny widok na Obrzycko. Wróć na główną trasę, a następnie skręć w lewo w ulicę Zamkową. Zaprowadzi Cię ona wprost do Zamku.
  • 24 km - Na terenie Zameczku można zrobić sobie przystanek i pozwiedzać okalający go park krajobrazowy oraz delektować oko pięknym terenem nad Wartą.
  • 26 km - Wróć na most. Zjedz z mostu i skręć w ulicę Kościelną w prawo. Po prawej stronie jest Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Przejedź przez rzekę Samę i dalej przed cmentarzem skręć w prawo. Podążaj wzdłóż ścieżki, która zaprowadzi Cię nad Wartę, w miejsce gdzie wpływa do niej Sama. Po drodze ujrzysz Wzgórze Grodziska obronnego z XI w. Wróć na główna trasę. Wyjedź z Obrzycka asfaltową drogą rowerową.
  • 30 km - Skręć w prawo na Słopanowo. Następnie skręć w drugą ulicę w lewo i po prawej stronie zobaczysz zabytkowy drewniany kościółek. Sprawdź czy jest otwarty, w środku do obejrzenia między innymi polichromie o świeckim charakterze. Trzymaj się obranej drogi - wyjedziesz z powrotem na jezdnię w kierunku Szamotuł. Przetnij drogę i wróć na asfaltową ścieżkę pieszo-rowerową.
  • 32 km - Kobylniki - Zjedź ze ścieżki rowerowej na lewo, kierując się do Pałacu. Zgłodniałeś? Skorzystaj z restauracji i ciesz się pięknem otaczającego Pałac parku. Wróć na ścieżkę rowerową i podążaj w kierunku na Szamotuły.
  • 36 km - Przejeżdżasz przez Gaj Mały cały czas kierując się na Szamotuły.
  • 38 km - Szamotuły witasz wjeżdżając ulicą Powstańców Wielkopolskich. Dojeżdżasz do Zamku Górków - punktu, spod którego zacząłeś Szamotulską Pętlę Północną. To już koniec wyprawy.